Tuesday, December 27, 2011

Mission Impossible Ghost Protocol

Dulu, semasa pawagam Imax masih bertapak di Berjaya Times Square, aku tak terfikir pula nak pergi menonton apa-apa filem di situ. Mungkin sebab mahal. Atau mungkin kerana aku tidak merasa perlu untuk mengikuti sebuah tontonan melalui skrin yang luas lebar dengan imej begitu jelas terperinci. Aku yang selalu gagap teknologi ini seakan sebal apabila kita kena bergantung pula kepada gajet dan perkakasan bagi menjual sebuah cerita yang sepatutnya sudah boleh berfungsi sendiri. Hanya akan merabakkan poket pengguna saja. Namun itu dulu. Kini aku sebagai peminat filem, patut juga menokok pengalaman bermesra dengan panggung yang di lengkapi peranti audio visual spektakular yang tiada seumpamanya di sinema lain. Misi itu terlaksana bersama ejen Hunt dan rakan sepasukan di dewan teater Imax TGV Sunway Pyramid.

Tatkala masuk saja terus terpukau dengan permukaan skrin teramat besar yang memenuhi dinding depan. Hanya agak mengganggu dengan kepala penonton hadapan jika mereka itu tinggi. Satu masalah TGV Sunway ni ialah tempat duduk mereka agak curam. Prestasi gambar bagi aku sama saja dengan format 2D yang terang nyata dan jitu kualitinya seperti pernah aku alami dulu. Cuma bezanya diameter layar yang melaut luasnya adalah bonus bagi mereka yang menonton secara Imax ini. Sistem audionya juga lebih berkuasa dan adakalanya rasa bergegarlah juga sikit kesan daripada muzik latar kuat pada adegan tertentu.

Ini merupakan siri Mission Impossible pertama yang sesetengah futej di rakam menggunakan kamera Imax. Menurut pengarahnya, Brad Bird menerusi format Imax, beliau percaya tahap aksi persembahan filem-filem Hollywood mampu melonjak kembali yang kian hilang akhir-akhir ini angkara penayangan filem di multiplex berbanding dalam bangunan panggung seperti zaman dahulu. Aku tak dapatlah nak berkongsi sentimen yang sama macam Bird sebab faktor utama yang membuatkan aku ke pawagam ialah mesti ia jenis cerita yang aku suka. Lokasi atau karektor panggung tu, ia tak menjadi hal. Mungkin sebagai pengkarya, beliau mahu mengecap sesuatu yang lebih utopia dalam seni krafnya. Lagipun MI:Ghost Protocol ini pula merupakan arahan pertamanya yang melibatkan orang hidup. Selama ini asyik dengan animasi.

Sebagai filem live-action yang pertama, Bird memang telah menjalankan kerja yang cemerlang. Ini mengingatkan kita dengan The Incredibles yang memuatkan tema serupa dengan sekumpulan perisik/superhero yang mahu menumpaskan penjenayah/saintis psycho. Tom Cruise telah kembali mengerah fizikal dan naluri melakukan lagak ngeri sendiri dan berlari (memang banyak berlari!) membuktikan usia meningkat bukan penghalang. Tapi aku baca dalam trivia imdb, membawa masuk Jeremy Renner adalah pra-perkenalan kepada ejen tersebut yang mungkin bakal mengepalai misi seterusnya jika Cruise berhasrat untuk aktif di belakang tabir saja. Terus-terang aku memang berpuas hati dengan instalasi terbaru serta di tambah pula dengan menontonnya di pawagam Imax. Suatu penutup hujung tahun yang wow.

Thursday, December 15, 2011

Festival Human Rights in Outer Space

Setelah membaca promosi dalam blog Fadz, minggu lepas aku pun ke Annexe, Pasar Seni untuk mengikuti filem-filem yang ditunjukkan sempena festival Human Rights in Outer Space anjuran Sisters in Islam & Centre for Independent Journalism. Walaupun selepas sesi tayangan ada diskusi dan dialog tetapi aku tidak tunggu sidang perbincangan itu. Jadi aku hanya dapat mengulas filem yang aku tengok itu berdasarkan pemahaman aku yang sekelumit ini. Sebelum wayang bermula, ada petugas menjaja kacang ngan yin manalah tahu ada penonton yang nak mengunyah sambil menonton.

Gie.

Sudah lama mendengar tentang filem yang hebat ini dan baru sekarang aku dapat saksikan. Mungkin apa yang bermain di fikiran sesetengah penonton apabila melihat babak si Gie ini berjalan kaki yang ala lenggang mak limah itu akan membuat andaian tertentu terhadap peribadinya. Apatah lagi digambarkan beliau seakan pasif terhadap perempuan dan adegan beliau dengan kawan karib lelakinya berlari-lari di gigi pantai kerap di imbas kembali. Ok, itu mungkin sudut atau latar lain aktivis ini yang mahu diketengahkan oleh penulis cerita yang ingin berkongsi segala sisi yang perlu kepada umum.

Jika anda hanya tahu sepintas lalu tentang sejarah pemerintahan Indonesia, maka naskhah ini seolah mengulang tentang secebis pengetahuan anda itu dalam bentuk dramatisasi. Kita di bawa menyorot susur-galur Gie atau Soe Hok Gie, lakonan Nicholas Saputra sejak dari kanak-kanak ke remaja hidup sebagai seorang Cina di negara tersebut yang begitu vokal dan tegas menyuarakan pendapatnya sama ada menerusi akhbar atau forum terbuka seputar ehwal politik setempat. Filem ini di pilih sebagai mengambil aspirasi daripada semangat Gie yang begitu lantang, proaktif dan kritis tatkala bergelar mahasiswa pada satu era yang sungguh mencabar di nusantara.



Inside Job

Filem ini akan lebih benar-benar berkesan jika anda mengetahui dengan mendalam tentang krisis kewangan yang melanda seantero dunia pada 2008 yang lepas. Macam aku yang hanya membaca maklumat dan mendengar berita secara sepintas lalu berkenaan isu tersebut, tentulah ia tidak berapa membantu tatkala menonton dokumentari berkisarkan konflik ini yang sarat info, data dan terminologi. Mungkin kalau ada sarikata ia sedikit mudah. Namun aku berbangga kerana berjaya menghasut dua orang kawan yang dalam kategori penonton tipikal filem-filem blockbuster untuk beralih selera sekejap dengan mengikuti dokumentari ini sampai habis. Walaupun mereka mengaku rasa terdera menonton filem ini, hey, sekurang-kurangnya mereka telah mendapat ilmu baru.

Ilmu yang di kongsi menerusi Inside Job ini adalah mengenai sektor kewangan, pasaran saham dan dunia bisnes yang melibatkan para pelabur, tokoh korporat, ahli politik, para intelektual, kerajaan antarabangsa dan firma terkemuka. Jadi, apa dan bagaimana kaitan mereka semua ini boleh menyebabkan ekonomi boleh menjadi merudum dan lumpuh? Testimoni dan penjelasan panjang lebar telah berjaya di perolehi dan ada pula individu terlibat yang enggan ditemuramah sekaligus bagai mensahihkan teori konspirasi. Namun situasi filem ini yang lebih menjurus kepada senario di Amerika yang masih berlarutan sehingga sekarang ibarat susunan domino yang kita tahu kesannya apabila jatuh satu maka jatuh semua.



The Stoning of Soraya M

Dengan tajuk berbunyi “The Stoning of Soraya M“, sesiapa pun akan timbul rasa intrig untuk menontonnya. Apatah lagi tatkala polemik hukum hudud sedang hangat berlegar sudah tentu ia sekurang-kurangnya boleh menjadi salah-satu medium bagi kita meninjau aspek komponen undang-undang ini di tafsir, di analisis dan di praktis oleh suatu kelompok masyarakat yang mendokongnya menerusi filem yang berdasarkan kisah benar ini. Sejauh mana insiden tersebut menepati kejadian asalnya, kita cuma mampu bergantung kepada mesej yang berjaya di seludup keluar oleh ibu saudara mangsa kepada seorang lelaki asing yang terkandas di pekan tersebut sehari selepas anak saudara perempuannya di rejam. Dan benarlah jika begitu bentuk simulasi hukuman tersebut dilaksanakan, memang kita akan gentar untuk membuat apa jenis kesalahan pun.

Tapi jika begitu pula proses dan prosedur undang-undang itu akan di kuatkuasa, ia pasti akan menimbulkan pertikaian, tohmahan dan salah faham. Kanun Islam itu telah di beri pendekatan yang sempit, lemah dan sungguh prejudis. Ya, aku bersetuju ia boleh dieksploitasi sebagai strategi kempen pilihanraya yang manipulatif. Di sebalik subjek tentang hudud dan eksekusinya, filem ini juga menjadi lambang emansipasi dua wanita iaitu emak dan anak saudara untuk bersuara dan berusaha lepas daripada strata adat resam setempat yang selalu diasosiasikan dengan hukum-hakam agama.

Sunday, December 11, 2011

The Dirty Picture

Melihat pada tajuknya yang kalau diterjemahkan menjadi Tayangan Gambar Kotor/Lucah, apakah agaknya yang bermain di benak akan kandungan filem ini jika kita tidak tahu-menahu tentang sinopsisnya? Posternya juga di kira agak provokatif untuk di pamer secara terbuka dan meluas sebagai tatapan masyarakat umum. Ia memang menjadi isu di sana apabila terbaca artikel yang aktres utamanya Vidya Balan akan dikenakan tindakan atas dakwaan berposing secara tunasusila pada poster dan promo yang boleh mencemar minda khalayak serta mendatangkan korup kepada penduduk. Dalam konteks komuniti di sana yang masih konservatif dan rigid apabila melibatkan aksi atau imej wanita, terdapat seorang aktres dengan beraninya telah melanggar benteng tabu untuk mencipta nama dengan cara yang tersendiri dalam dunia perfileman wilayah selatan India.

Dia yang dimaksudkan ialah Silk (lakonan Vidya). Sebuah nama pentas yang di beri secara spontan oleh seorang produser yang tertarik dengan bakatnya (atau badannya?) daripada cebisan futej yang telah di buang oleh pengarah filem yang merasa jengkel dengan adegan libasan cemeti yang membabitkan Silk di dalam produksinya. Namun pengarah tersebut, Abraham (Emraan Hashmi) yang digambarkan mempunyai hubungan suka-benci dengan pelakon berkenaan juga merupakan narrator kepada The Dirty Picture ini yang merekodkan kronologi kerjaya seorang pelakon yang begitu kontroversi dalam sejarah perfileman Tamil pada dekad 80-an. Abraham yang lebih cenderung kepada filem bercorak art-house tidak dapat berkompromi dengan kemunculan Silk dalam industri mereka yang tidak lebih sebagai gimik murahan pelaris panggung dengan kebolehan tidak seberapa cuma harapkan susuk tubuh menggiurkan sebagai daya penarik.

Aku yang memang tidak tahu menahu langsung mengenai kewujudan Silk Smitha ini hanya mampu berharap pada hasil tulisan Rajat Arora bagi menterjemahkan kehidupan seorang seniwati simbol seks di depan dan di belakang tabir yang di buat secara penuh dramatik seperti acuan filem-filem tipikal India. Dengan unsur tarian dan lagu yang masih terkawal serta suara latar Emraan yang menerangkan senario yang berlaku dalam nada berfalsafah, skripnya memang kuat kerana dialog yang padat berkias dan berisi, kalau secara realitinya memang begitu cara si Silk ini berkata-kata, memang boleh tersiat pedih mendengarnya. Apatah lagi tatkala berucap ketika menerima anugerah dalam satu majlis, memang dia menyelar habis-habisan kelompok insan seni di sana yang seakan terhina dan jelek dengan hadirnya dia dalam industri filem Tamil tapi masih berminat untuk mengeksploitasi khidmat serta pengaruhnya sama ada bagi aspek komersil atau pun keperluan peribadi.

Filem biografi ini memang bersifat universal bagi memotretkan jatuh bangun seorang anak seni yang bermula dengan taktik begitu manipulatif namun berkesan untuk dia mengejar cita-citanya. Ia mewakili sekian banyak manusia yang menaruh impian yang sama dan mencekup apa saja peluang yang ada serta mempertaruhkan apa jua hatta kehormatan diri sekalipun untuk bergelar bintang. Malah corak bisnes perfileman ini dijalankan juga sangat mirip dengan negara kita sendiri yang para produser ini begitu berorientasikan kutipan jualan tiket. Mereka tidak pedulikan dengan faktor seni atau filem yang berbudaya untuk di angkat sebagai bahan cerita sebaliknya dengan tampilnya individu seperti Silk yang sanggup mengangkang dan terselak depan kamera, itulah umpan mencari untung dengan prinsip dangkal mendakwa itulah sebenarnya hiburan, hiburan dan hiburan.

Friday, December 09, 2011

Petaling Street Warriors

Tengok ini kalau

1) Anda adalah peminat kental filem-filem karya James Lee

2) Anda curious nak tahu apakah benar Petaling Street dulu mempunyai pahlawan? Dan jika ada, macam manakah rupa gaya pahlawan tersebut?

3) Memang suka benar anda jika ada watak-watak lelaki berpakaian perempuan atau watak ala-ala nyah ni. Kelakar sangat dan anda akan gelak tak hengat bila melihat mereka muncul tak kiralah di panggung wayang atau di mana-mana

Jangan tengok ini jika

1) Anda tak boleh dengar nama Namewee. Apatah lagi nak menyokong sebarang media yang ada kena-mengena dengan nama itu. Pantang bebenor...

2) Anda ingin mengetahui asal-usul bagaimana Petaling Street boleh terkenal sebagai tempat penjualan barangan cetak rompak dan lain-lain komoditi pasar lambak

3) Anda bersikap perkauman

Wednesday, December 07, 2011

Happy Feet Two

Terasa macam ada sesuatu yang kurang pada Happy Feet 2 ini. Mungkin sebab segalanya telah dimuatkan dalam filem pertama jadi sudah tiada idea yang mantap lagi untuk di garap. Tentang isu pemanasan global yang menyebabkan habitat penguin tersebut terjejas turut di ulang kali ini cuma nampaknya ia menjadi plot utama untuk sekuel ini. Tetapi Ice Age 2 sudah melakukannya melalui senario zaman ais berakhir dengan lebih efektif. Malah beberapa topik yang serius dan relevan sudah di teroka menerusi Happy Feet terawal jadi apa yang tinggal untuk sekuel ini?

Tidak dinafikan betapa burung yang tak boleh terbang ini sangat comel, gebu dan sedap di dakap. Memang ketara para penganimasi itu telah melakukan kerja yang cemerlang dalam memperhalusi dan kemasan imej grafik filem ini supaya memukau pancaindera. Di bantu oleh muzik dan lagu yang boleh tahan catchy cuma ia tidak cukup kuat untuk diingati. Paling tidak boleh di terima ialah jalan cerita yang sungguh kering. Padahal filem susulan ini mengambil masa lima tahun untuk di sambung. Sempat saja kalau nak brainstorm dan gagas ilham sebanyaknya dan cipta sesuatu yang lebih segar melibatkan penguin-penguin ini.

Penonton baru mungkin boleh berseronok dengan kisah Mumble yang sudah berkelamin dengan Gloria sehingga di kurniakan seekor Erik. Masalah mungkin di situ kerana konflik yang mahu dicetuskan menerusi Erik ini sudah jadi tidak berbekas atau menyentuh hati. Berbanding dengan Mumble dulu yang begitu tragis dan penuh pancaroba yang dilalui bersama keunikan yang ada pada dirinya serta survival yang perlu kaumnya tempuhi adalah epik. Sedangkan Erik hidup di iklim kutub yang semakin merosot maka milieu mereka juga patut lebih katastrofe.

Mungkin motif sebenar mereka ingin menjual merchandise hasil karektor daripada filem ini dan produk-produk berkaitan dengan tujuan mendapat untung segera. Pedulikanlah untuk merangka plot yang lebih matang dan menjana minda asalkan ia boleh disiapkan kerana tradisi menghasilkan sekuel bagi filem animasi mesti diteruskan. Jika mereka ada niat untuk terbitkan bahagian ketiga pula nanti tanpa menitikberatkan isi cerita, eloklah jika ia dipasarkan terus dalam bentuk dvd.