Friday, November 26, 2010

Let Me In

Aku tak tahu sama ada cubaan aku untuk menonton Let the Right One In yang sampai ke sudah tidak berjaya adalah satu rahmat atau patut disesali. Tapi menurut beberapa reviu yang aku baca, versi remake arahan Matt Reeves ini adalah lebih bertenaga dan jitu. Sebab tidak dapat membandingkan, aku akur saja dengan pendapat mereka bahawa Let Me In memang sangat baik buatannya dan aku tidak ralat jika filem asalnya tidak dapat ditonton. Sekurang-kurangnya aku mahu membiarkan atmosfera itu masuk ke duniaku buat sekian waktu sebelum bersedia untuk menemukan produk awal yang mencetuskannya.

Berterus-terang aku ingin memihak kepada filem vampire ini setelah merasa jengkel dengan segala hiruk-pikuk publisiti yang dibawakan Twilight. Isi ceritanya lebih mengganggu, kompleks dan matang walau karektor utamanya adalah budak pra-akil baligh. Paling mengejutkan juga, ia turut romantis dan melankolik dalam ruang lingkup genre begini yang tidak dinafikan terkandung ngeri dan bahaya. Semua itu berpadu cantik untuk memberikan kita satu alternatif kepada kisah vampire yang boleh menggigit.

Menonton filem ini seperti kita di ajak mengintai atau menyelak batasan frem pada kelir kerana beberapa babak dan watak, shotnya terlalu dekat atau paparan di buat tidak menyeluruh sehingga naluri kita membuak-buak ingin tahu lebih lanjut. Dari awal pembukaan lagi kita sudah di usik dengan strategi itu apabila adegan dalam ambulans yang tidak jelas dengan dialog latar-belakang memang menimbulkan intrig. Malah memulakan rangka cerita daripada tengah juga barjaya membuatkan mood untuk suspen dan seram muncul tiba-tiba.

Ia bukanlah seram seperti nampaknya hantu di tengah skrin. Tetapi beberapa pendedahan yang dileraikan perlahan-lahan dalam Let Me In ini sangat menyeramkan bila difikirkan kembali. Contohnya bila kita tahu hubungan sebenar vampire itu dengan karektor dibawakan Richard Jenkins, memang tak terbayangkan mula-mula. Jalan ceritanya yang tidak straight-forward dan tidak menyuap jawapan kepada kita memang menyegarkan. Gandingan plot seorang budak yang hidup kesunyian dan sering di buli serta seorang vampire yang kesunyian dan terpaksa “membuli” untuk hidup adalah naratif yang mengasyikkan.

Pujian menggunung untuk dua pelakon cilik tersebut, Kodi Smit-McPhee dan Chloe Moretz yang membawakan peranan yang mencengkam itu dengan berkesan. Subjek begini yang sungguh mencabar dan melanggar batasan namun di tangan pengkaryanya telah melunaskan dengan berhemah dan terkawal. Let Me In secara kasarnya bersandarkan pada tema vampire itu untuk memikat penonton, tapi kita memerlukan penonton yang tahu bersabar dan berbudaya untuk menghargai cerita yang bagus tapi perlahan semacam ini.

Thursday, November 25, 2010

Megamind

Ada ungkapan menarik dalam Megamind yang menangkap perhatianku. Tak kira betapa buruk pun asal-usul kita, yang lebih bererti ialah di mana tempat kita akan berakhir nanti. Begitulah lebih kurang dialog si Megamind ni yang semasa bayinya telah mendarat di penjara. Ada sesetengah anak yang membesar dalam pusat tahanan disebabkan ibunya dijatuhkan hukuman ketika sedang hamil. Tetapi makhluk asing bernama Megamind ni terdampar di sana kerana laluannya dipesongkan ke situ bersama side-kick yang tidak kurang aneh tapi kelakar untuk menemaninya.

Dreamworks selalu mengetengahkan hero yang tidak semacam tipikal hero seperti Disney yang cantik lawa dan baik pekerti. Ini elok juga untuk menerapkan pada kanak-kanak bahawa fizikal luaran bukanlah penentu hati budi seseorang. Kalau tengok betul-betul pada trailernya tentu kita boleh suspek sesuatu yang tak kena apabila Megamind pula yang diangkat sebagai tajuk. Bukan Metroman. Tauladan yang ingin di beritahu ialah, setiap antara kita ada ciri-ciri baik dan buruknya yang tersendiri. Jadi terpulanglah kepada kita untuk memupuk sifat yang mana satu bagi menjana keupayaan diri dalam sebuah perjalanan hidup yang belum pasti.

Saturday, November 20, 2010

Menonton Filem di YouTube - Setinggan

Oleh kerana talian internet di kampung ini guna streamyx yang laju maka bolehlah tonton filem guna youtube. Kalau di KL memang sakit hati nak tengok youtube pasal kat kawasan rumah aku tu internetnya lembab. Jadi dengan adanya jalur lebar serba pantas di sini, aku pun fikir baik aku pilih satu cerita untuk di tonton. Seperti yang anda sedia maklum, kebanyakan video yang di muatnaik dalam laman itu memang pendek-pendek. Justeru, kenalah tengok filem yang panjang secara bahagian demi bahagian.

Entah kenapa filem pertama yang aku pilih untuk tonton secara dalam talian ini ialah Setinggan. Ada sebelas part semuanya dan terdapat juga sesetengah durasi yang tersekat-sekat tapi sekejap saja. Tidaklah sampai menjejaskan tumpuan. Tiba-tiba masa tengah tengok filem ni, aku boleh terbayangkan filem Estet pula. Mungkin kerana Setinggan ini dalam lawak jenakanya ada menyelitkan kritikan sosial terhadap kehidupan masyarakat Melayu dari desa yang berhijrah ke kota besar. Sedangkan Estet boleh bertindak sebagai platform yang sama untuk mewakili golongan penduduk tanah rancangan itu menyampaikan aspirasi mereka dalam sela-sela komedi acuan pengarah itu yang tersendiri.

Tak silap aku, macam pernah terbaca blogger Fadz menulis pasal filem Setinggan. Rupa-rupanya Fadz mencatatkan sejarah zombie dalam filem-filem Melayu apabila memperkatakan tentang Setinggan yang di tulisnya tatkala mengkritik tentang Zombie Kg Pisang. Dalam dua perenggan ulasannya itu memang menepati apa yang cuba disampaikan oleh tontonan youtube pertama aku tadi.

Wednesday, November 10, 2010

Death Place

Agaknya Thailand dah tepu daya kreativiti mereka dalam mengeluarkan karya-karya seram yang bisa menyentak lagi menghantui seperti dulu. Contoh yang paling ampuh sudah pastilah Nang Nak dan disusuli Shutter dan Lhong Khong serta beberapa filem lain yang darjah keseraman mereka adalah tinggi. Kali ini aliran cereka panjang genre itu macam semakin diabaikan. Nampaknya mereka beralih kepada konsep memuatkan beberapa siri cerita menerusi satu filem dipakejkan sebagai antologi. Terbaru yang beredar di pasaran ialah Death Place.

Ada empat kisah dalam filem ini yang diadaptasi dari kejadian sebenar yang pernah mendapat liputan di negara tersebut. Biasanya tiga daripada cerita berkenaan di persembahkan secara serius dan salah-satunya mesti ada elemen komedi. Seperti formula yang lazim di guna oleh filem jenis empat dalam satu begini berdasarkan keluaran terdahulu.

Filem pertama yang dipersembahkan, formulanya seperti Final Destination. Cuma ia bukan rekaan kerana aku masih ingat laporan berita pasal kebakaran disko di sana yang meragut banyak nyawa. Info selanjutnya boleh anda baca dalam Utopia keluaran terbaru. Satu lagi filem tu ala Dark Water. Kisah mayat dalam tangki air di puncak bangunan yang mengalirkan air paip menjijikan. Ke semua siri cerita ini tidak bertujuan untuk menimbulkan unsur suspen kerana sebab-akibat misteri tercipta tidak diselindungkan.

Namun pada bahagian akhir, berjaga-jaga untuk satu kejutan yang tetap juga mahu di buat sebagai penamat. Aku rasa selagi Thailand masih rasa yang banyak lagi koleksi kisah seram mereka yang wajar di kongsi, tunggulah sajalah satu lagi konsep filem sebegini diterbitkan.

Thursday, November 04, 2010

Sammy's Adventures: The Secret Passage

Filem animasi Sammy’s Adventure: The Secret Passage ini sudah lama berputar di pawagam tetapi aku baru saja berpeluang mengikutinya. Lagipun aku tidak begitu menggugah untuk menontonnya setelah membuat rumusan sendiri ia mesti berkenaan hidupan segara seperti Finding Nemo yang begitu cemerlang dihasilkan. Ok, memang susah untuk menandingi piawaian karya Pixar itu tetapi ia tidak bermakna Sammy terlalu lekeh. Kisah yang dibawakan ini agak penting tentang alam sekitar dan kita di ajar melalui sudut pandang seekor penyu agar yang merentas lautan dan mengembara ke segenap pelusuk samudera lewat usianya yang panjang.

Peralihan zaman yang dilalui penyu bernama Sammy itu terbias melalui beberapa situasi yang ketara seperti zaman hippies yang diiringi lagu California Dreamin' yang sangat menepati. Dalam sorot matanya, ia melihat banyak aspek yang menunjukkan sisi buruk manusia terhadap dunia bawah laut ini. Betapa mereka semua tidak berdaya dan lemah untuk membasmi ejen pemusnah tersebut. Tetapi yang mencuit hati, filem ini turut mengimbanginya dengan sinar harapan bahawa masih ada insan bersifat pengasih yang sebilangan mereka turut berbakti untuk kesejahteraan makhluk sejagat.

Senario ini agak keliru dan rumit untuk penyu fahami yang aku dapati ia terkias betapa manusia adalah makhluk yang kompleks diciptakan. Di samping itu Sammy's Adventures ini turut mengandungi plot yang melibatkan perhubungannya dengan haiwan marin yang lain dan pertembungannya dengan kucing yang licik bernama Fluffy agak menawan. Memang ini dikhususkan untuk anak-anak kecil dan sesiapa yang berjiwa remaja untuk di didik secara santai dan murni.

Tetapi apa yang dikesalkan pihak tgv ini sungguh tidak sensitif dengan menayangkan promosi beberapa filem yang sangat tidak sesuai untuk budak-budak sebelum Sammy ini bermula. Sampai seorang lelaki orang putih yang turut membawa dua anaknya menonton masa tu telah memprotes rasa tidak puas hatinya dengan agak kuat. Memang patut pun kena sound.

Mula-mula sekali trailer filem The Road Less Traveled lakonan Louis Koo dan Huang Yi telah disiarkan. Ia mengisahkan seorang pemandu lori kontena terlanggar seorang lelaki. Agak grafik trailernya menunjukkan babak lori itu meluru ke arah lelaki yang berbasikal itu sebelum shotnya beralih ke adegan lain.

Kemudian trailer filem Lelio PoPo (tak tahulah kenapa filem Cina juga) yang menampilkan dua dj lelaki memakai pakaian perempuan seperti nenek yang asyik nak bersenggul-senggulan di bahagian tetek palsu mereka. Kelakar lah juga, ala-ala lucah gitu. Tak sesuai langsung untuk ditonjolkan pada budak-budak. Berulang kali pula tu dipaparkan adegan yang sumbang itu.

Tapi trailer yang paling mengganggu sekali ialah Let Me In. Memang disturbing cerita ni. Banyak muzik latar dan adegan yang mengejutkan. Ngeri dan suspen dibuatnya. Masa inilah bapa mat salleh tu sound dengan suara yang marah. Kenapalah tayang promosi filem-filem yang bertaraf dewasa dan daring itu pada masa ni. (Walaupun Let Me In itu memang watak utamanya ialah kanak-kanak juga, tapi temanya sangat gelap dan traumatik). Boleh mengigau dibuatnya.

p/s: Tak sabar nak tunggu Let Me In. Tapi orang kata versi Swedennya, Let The Right One In lebih mantap.

Wednesday, November 03, 2010

Dancebox October

Sejak Actor Studio di buka di Lot 10, baru Sabtu lalu aku berpeluang menjengah ke sana. Sebenarnya beberapa bulan lepas pun ada juga cuba pergi nak tengok ada satu pementasan tu tapi rupa-rupanya ia dikhaskan hanya untuk jemputan dan tidak di buka kepada orang luar. Agak menyusahkan juga masa tu sebab mereka tidak nyatakan awal-awal dalam laman web atau dalam media.

Malam minggu tersebut yang tiba-tiba Bukit Bintang menjadi meriah dengan bunga api (aku rasa itu sempena pelancaran model baru Volkswagon) turut menyemarakkan suasana sebelum aku masuk ke dalam panggung. Persembahan yang aku saksikan hari Sabtu lalu dinamakan Dancebox. Aku tidaklah begitu gemar dengan genre tarian ni tapi setakat untuk hargai bakat dan pertunjukan mereka, aku tak kisah. Cuma kalau nak tengok reality show tentang pencarian bakat menari atau rancangan tentang bertandak di kaca tv yang aku malas nak tengok. Namun untuk acara ini, aku sudah sediakan mental untuk mengadap bentuk dan gaya hiburan dansa yang mungkin berbeza dan langka.

Tepat sekali jangkaan aku. Artis pertama yang membuat penampilan sudah cukup nak buat aku ketawa dengan aksinya yang selamba kelihatan gigih sekali menarikan suatu gerakan yang moden dan robotik. (Aku terpaksa merujuk flyer nak tahu nama makcik ni). Riki von Falken membuat persembahan solo yang begitu eksperimental sampai aku tak boleh nak tafsirkan apa ke bendanya tu. (Tentulah aku boleh membaca butir-butir mengenainya dalam flyer yang sama juga).

(Sebenarnya penonton diizinkan ambil gambar – tapi aku segan nak bawa keluar kamera fon ku. Rata-rata menggunakan dslr).

Penonton boleh dikatakan ramai juga dengan variasi umur, kaum dan warna hadir memenuhi ruang. Paling mendapat perhatian gemuruh ialah Naim Shahrazad dan Azizi Mansor dari Aswara yang mempersembahkan formasi tarian yang menyihatkan kerana banyak menggunakan fizikal dan daya ingatan. Menjentik semangat para hadirin yang mula-mula macam bosan, tiba-tiba menjadi segar.